moods

Jaaaaaa een nieuwe rubriek!

Bij elke mood hoort food en zo ontstond Mood food! Voor elke mood is een bijpassend gerechtje te bedenken en die ga ik voor je opzoeken, bedenken en uit testen. Voor de Hangover mood zal ik ingrediënten gebruiken die een kater tegen gaan of zo snel mogelijk verhelpen. Bij de Sexy mood zijn er libido verhogende ingrediënten gebruikt ; ) en zo ga ik bij elke mood even extra in op de ingrediënten.

Deze rubriek komt om de 2 weken online op woensdagmiddag op www.Joycejacobss.wordpress.com
Woensdag 24 december: De kersteditie: Christmas mood!
Woensdag 7 januari: Hangover mood
Woensdag 20 januari: Sexy mood.
Op 20 januari komen de thema’s van februari online.

De aftrap is voor de depressed mood.
Omdat veel mensen rond deze tijd van het jaar door de koude en korte dagen in een winterdipje raken kunnen we wel wat voeding gebruiken dat ons humeur verbeterd. Dus kom samen met mij uit die winter dip met dit gerechtje.

eatgood

Ten eerste gaan we een suikervrij gerechtje maken waar je TOCH heel erg blij van wordt. Ik dacht zelf meteen aan CHOCOLADE.

Chocolade bevat stoffen waarvan je een blij en liefdevol gevoel kunt krijgen. Bijvoorbeeld: Typtoraan: Verminderd stress en zorgt voor een vrolijk gevoel (Heee net wat wij nu nodig hebben) De theobromine zorgt voor een opwekkend effect. Pure chocolade bevat de hoogste concentratie en bevat hiernaast diverse bioactive stoffen die invloed hebben op de hersenen. Ze verhogen onder andere de concentratie serotonine, de stof waaraan mensen met een depressie een tekort hebben. (lees verder naar onder voor meer informatie over een serotonine tekort)

Van onderstaand stukje word je sowieso vrolijk. Want er is uit onderzoek gebleken dat pure chocolade gezonder is dan fruit. Ik vind fruit lekker maar een stukje chocolade toch echt wel veel lekkerder.

Oke een iets minder vrolijk stukje. Eet wel met mate pure chocolade want ondanks al deze goede en gezonde stoffen bevat het ook vrij veel calorieën 100 gram pure chocolade bevat 500 calorieën. Maar zolang je er niet teveel van eet hoef je niet bang te zijn dat je van pure chocolade aan gaat komen, vind de balans.

chocolade

Even een korte uitleg over Serotonine want verder in deze blogpost komt dit nog een aantal keer aan bod.
Serotonine is een neurotransmitter. Een neurotransmitter is een stofje dat nodig is voor informatie-overdracht tussen zenuwcellen. Serotonine wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd. Het zorgt ervoor dat je je fijn en gelukkig voelt.

Klachten  serotonine tekort
Als je een tekort aan serotonine hebt, kun je de volgende klachten krijgen: laag zelfbeeld, slapeloosheid, fobieën, paniekaanvallen, eetstoornissen, binge-eating, depressie, boosheid, angst, obsessief gedrag vertonen. Dus oa een depressief gevoel kan voortkomen uit een serotonine tekort.

Waar zit tryptofaan, de voorloper van serotonine, dan in?
In bijvoorbeeld melk, kwark, kaas, Biogarde, Hüttenkäse, vlees, kip, schaal- en schelpdieren, inktvis, ei, banaan, amandelen, (pecan)noten, pompoenpitten, zonnebloempitten, pruimen, tropisch fruit, sesamzaad, granen, zilvervliesrijst, dadels en linzen. Ook kun je magnesium tabletten slikken om je serotonine aan te vullen. Ik slik zelf elke ochtend een magnesium tablet.

Noten
Een recent Spaans onderzoek heeft uitgewezen dat personen die iedere dag 30 gram walnoten, hazelnoten en amandelen eten meer van het gelukshormoon serotonine aanmaken dan diegenen die helemaal geen noten eten. Vooral walnoten zorgen voor een verhoogde serotonine-productie en zijn goed voor het brein. Eet bij voorkeur rauwe en onbewerkte noten in plaats van de gebrande en gezouten varianten.

Avocado
Deze vrucht zit boordevol ijzer, kalium en proteïne. Hiervan krijg je energie, wat erg belangrijk is voor een goed humeur.

advocado

Bananen
Nog een ‘happy- fruit’. In bananen zit het gelukshormoon serotonine.

Honing
Een natuurlijke zoetstof die je extra energie geeft.
Als je honing wilt eten, neem dan biologische honing. Biologische honing komt uit gebieden waar binnen een straal van 5-7 kilometer geen industrie, niet-biologische landbouw of snelwegen voorkomen. Ook halen de bijen de nectar uit natuurgebieden en van niet-genetisch gemanipuleerde planten. Doordat biologisch gehouden bijen niet zijn bijgevoerd met suikerwater en de honing koud verwerkt wordt, is biologische honing veel uitgesprokener van smaak. De allerlekkerste honing is die direct van de biologische imker.

honing-zonder-bloem

Het depressed mood receptje.
Ik heb een simpel en makkelijk receptje gekozen. Wanneer je niet helemaal lekker in je vel zit heb je waarschijnlijk veel zin om lekker op de bank te kruipen met een dekentje en een kopje thee en een heerlijke CHOCOLADE mousse waarin alleen maar ingrediënten verwerkt zitten waardoor jij je beter gaat voelen. En een mousse die je zonder schuldgevoel kunt eten want door al deze ingrediënten is het ook nog eens goed voor je op dit moment. (En ieder ander moment natuurlijk ; ) maar vooral nu)

chocooll

Je hebt nodig:
1 banaan
1 Avocado
25 gram rauwe cacao poeder
Honing

1. Prak de banaan in een kom
2. Snijd de avocado door midden, verwijder de pit en schep de avocado met een lepel uit de schil. Snijd in stukjes en doe het samen met de cacoa in de kom bij de banaan.
3. Mix deze ingrediënten nu door elkaar en doe er nog ongeveer een eetlepel honing bij (proef even of je de mousse zoet genoeg vind, zo niet doe er nog wat honing bij naar smaak)

En klaar is je healthy chocolade mousse. Je kunt er nu nog wat cacao nibs of kleine stukjes pure chocolade door heen roeren.  Ik vind het zelf altijd wel lekker om een bite te hebben. Ook kun je nog garneren met wat fruit of/en een handje ongebrande noten. Van al het fruit maken aardbeien ons het meest gelukkig. Aardbeien doen ons aan de zomer denken en dat geeft ons humeur een boost.

chocooll chocolade1

Geniet ervan. En hopelijk voel jij je na deze mousse wat beter en energieker.