De laatste tijd hoorde en las ik steeds meer over pompoen. Ik vond dat ik mijzelf daar ook maar eens aan moest wagen. Vol enthousiasme begon ik aan het karweitje van het schoonmaken van de pompoen. Wow dit was nog best lastig. Ik heb 1 helft zelf gesneden en de andere helft mijn broertje laten doen die net even wat meer kracht heeft. Meteen weer een goede reden om meer kracht training te gaan doen haha.

IMG_1781

Ik heb de pompoen verwerkt in een Quinoa salade. Ik vind quinoa een fijne vervanger voor pasta of rijst. Quinoa bevat veel voedingsvezels, meer dan rijst, pasta en aardappelen. Ook is Quinoa in vergelijking met andere granen rijker aan vitamine en minerale zoals ijzer, kalium, fosfor en vitamine E en B.
voedingsvezels

Ook bevat quinoa meer eiwitten dan alle andere graansoorten. Eiwitten dragen bij aan een goede gezondheid en een verzadigd gevoel. Voldoende inname van eiwitten is belangrijk om je spierweefsel in stand te houden.

eitwitten

Ook de pompoen is ontzettend gezond.
– Pompoen is goed voor je ogen, dit komt omdat de pompoen veel catoreen bevat.
– Pompoenen zitten boordevol vitaminen, mineralen, en ijzer.
–  Houden je hart gezond. En ze zorgen voor een beter humeur en een energie boost.

Laten we overgaan tot het maken van deze power salade.

Wat heb je nodig?
Een halve pompoen (Ik heb een hele pompoen in de oven gedaan, de andere helft bewaard om soep van te maken)
150 gram quinoa
1 tomaat
1 courgette
rucola sla
1 ui

IMG_1780  1. snijd de pompoen met een groot scherp mes in 4 stukken. Haal de pitjes eruit en snijd de pompoen nu in kleine reepjes. De schil kun je gewoon laten zitten, in de oven wordt de schil ook lekker zacht en is het prima te eten.
2. leg de pompoen op bakpapier en verwarm de oven voor op 180 graden. Leg de pompoen nu voor 30 tot 40 minuten in de oven.
3. Kook nu de quinoa.  Vul de pan met een dubbele hoeveelheid vocht. Wanneer je bijvoorbeeld 150 gram quinoa hebt, doe je 300 ml water in de pan. Zet het gas vol, wanneer het water kookt, zet je het gas laag en roer je alles af en toe goed door. Wacht tot vrijwel al het vocht is verdwenen. De quinoa is goed wanneer het er wat glazig uitziet. Kook ongeveer 12 minuten.
4. Snijd ondertussen de courgette in stukjes en bak deze in de pan even licht aan (gebruik kokosolie om in te bakken)
5. Snijd ook de ui en de tomaat in stukjes. Deze hoef je niet te bakken.
6. Doe nu de quinoa, de gesneden en gebakken courgette samen met de rauwe uitjes en tomaatjes in een kom.
7. Wanneer de pompoen klaar is laat deze dan even afkoelen en snijd hem daarna in stukjes. doe deze stukjes ook in de bak.
8. Voeg daarna nog wat rucola sla toe en eventueel een sladressing naar keuze.

IMG_1783

De salade is koud het lekkerste. Laat alles nu dus even afkoelen. Het is ook erg lekker om deze salade in een wrap te eten.